تبلیغات
دنیای خودرو

.:. امروز :
   
 
آرشیو موضوعی
پیوندها
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
لیگ برتر والیبال
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
عکسهای هالیوودی
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
ویرانه ی دل
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
دنیای خودرو
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
خرید و فروش حواله خودرو
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
عکس--دانلود--موزیک
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
ایستگاه دانایی
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
بررسی مسائل سیاسی و فرهنگی
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
بهترین سایت دانلود نرم افزار های روزدنیا
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
عشق آسمانی
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
ترفندستان
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
دنیای خودرو
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
ترفند کامپیوتر
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
بهترین ترفند ها وآموزشها
امكانات
ابر برچسب ها
لندروور , پورشه باکستر , عکس ماشین , كمپانی , تصاویر خودرو , سواری , EFI , ب‌ام‌و , عکس , مرسدس , آئودی , خودروهای خارجی , porsche , خبر خودرو , پورشه , کمپانی , اسپرت , اس ال , سیمکای آلمان , مصرف , خارجی , ماشین , کمپانی پورشه , كیفیت , چهارچرخ , چرخ , بی ام و , فولكس‌واگن , مرسدس اس ال , خودرو ,

تبلیغات



دنیای‌خودروـ  بابك وفایی: هر چند بیشتر جوانان حاضر در مسابقات ریس، كیا برهان را به عنوان مدیر پیست آزادی می‌شناسند، اما برهان 54 ساله، 30 سال است وارد عرصه رقابت‌های اتومبیلرانی شده و توانسته چهار عنوان قهرمانی انفرادی و چهار عنوان تیمی را نیز كسب كند، ضمن آنكه در سال 73 به عنوان مرد سال اتومبیلرانی كشور انتخاب شده. این قهرمان با سابقه در سال 76 از رقابت‌های ریس خداحافظی كرد اما همچنان در رالی حضور دارد و اكنون هم عضو تیم سایپا در كلاس 1600 (ال‌90) است، هر چند قصد دارد در پایان فصل جاری از رقابت‌های رالی هم خداحافظی كند و به گفته خودش با آویختن غربیلك فرمان، مسوولیت‌های اجرایی بیشتری را بر عهده بگیرد. چند روز پیش از برگزاری رقابت ریس اخیر در پیست آزادی با او به گفت‌وگو نشستیم. از تاریخچه پیست آزادی تا گله‌های رانندگان موضوع صحبت‌های ما بود.

* برای شروع از تاریخچه پیست آزادی بگویید. این پیست در چه سالی تاسیس شد؟

پیست اتومبیلرانی آزادی در سال‌های 69 و 70 ساخته شده. اینجا پیش از این یكی از پاركینگ‌های مجموعه ورزشی آزادی بوده و به همین دلیل جوی آب و جدول‌كشی و ... داشته، اما در زمان مدیریت آقای شیران، بعد از اینكه فدراسیون موتورسواری به موتورسواری و اتومبیلرانی تبدیل شد با هماهنگی با مجموعه ورزشی آزادی این پاركینگ را در اختیار فدراسیون گذاشتند و همان زمان كارها شروع شد و در نهایت پیست 1450 متری آزادی ساخته شد.

* قبل از انقلاب و با توجه به اینكه پیست آزادی هم وجود نداشت، رقابت‌ها در فرودگاه قلعه‌مرغی برگزار می‌شد، در بازه زمانی تعطیلی رقابت‌ها در قلعه‌مرغی تا افتتاح پیست آزادی رقابت‌ها را كجا برگزار می‌كردند؟

قبل از انقلاب، علاوه بر قلعه‌مرغی، در اطراف استادیوم آزادی هم رقابت برگزار می‌شد. غیر از این در نمایشگاه بین‌المللی در ضلع شمالی باشگاه انقلاب فعلی هم مسابقات برگزار می‌شد اما در مجموع مسابقات جای مشخصی نداشت. بعد از انقلاب كه در سال 58 كانون جهانگردی و اتومبیلرانی سر و شكل منظمی به خود گرفت و مسابقات را با برگزاری رقابت‌های رالی آغاز كرد. رالی پیست نمی‌خواست و تنها طراحان مسیر مثل مرحوم رحمت‌الله طاهری، بیژن ترابی‌نژاد، حسین خداپرست و ... باید مسیر مسابقه را طراحی می‌كردند. برای ریس در اوایل انقلاب جایی نداشتیم و بیشتر بچه‌های علاقه‌مند به رالی آمده بودند. سال 66 كانون جهانگردی پارك ارم را از بنیاد مستضعفان اجاره كرد كه مسابقات را آنجا برگزار می‌كردند. سال 69 كه فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جان گرفت برای شروع مسابقات، پاركینگ‌های شماره 9 و شماره 24 را برای مسابقات در نظر گرفتند كه البته در آن زمان به دلیل اینكه این دو پاركینگ جای چندانی برای ریس نداشت رقابت‌های اسلالوم در آنجا برگزار می‌شد كه خود من هم در آن زمان در آنجا می‌راندم. در سال 70 پیست آزادی راه افتاد كه رقابت‌های ما در پاركینگ‌ها تعطیل شود فدراسیون برنامه‌هایش را در پیست متمركز كرد. البته در این زمان كانون هم رقابت‌های خودش در پارك ارم را پی می‌گرفت و در عمل ما دو پیست جداگانه و رقابت مستقل داشتیم. یادم می‌آید گاهی در سال 24 مسابقه مختلف برگزار می‌شد كه بچه‌ها به خاطر علاقه گاهی در تمام رقابت‌ها شركت می‌كردند و عملاً همه زندگی ما در اتومبیلرانی خلاصه شده بود.

* این برگزاری موازی رقابت‌ها تا چه زمانی ادامه داشت؟

تا سال 73 وضع به همین شكل بود تا اینكه در سال 73 قرار داد كانون برای اجاره پیست پارك ارم به پایان رسید و رقابت‌ها را تعطیل كردند و از این سال به بعد كل رقابت‌ها در آزادی برگزار می‌شود.

* هر چند وقت یك بار صحبت از ساخت یك پیست جدید شنیده می‌شود. حقیقت این است كه پیست آزادی شاید برای خودروهای دهه 70 جوابگو بوده ولی امروز طول كم آن با توجه به قدرت و سرعت بالای خودروهای شركت‌كننده احساس می‌شود. خبر جدیدی از راه‌اندازی پیست ندارید؟

زمین لازم برای ساخت این پیست در اطراف فرودگاه امام فراهم شده و در اختیار قرار گرفته. در حال حاضر باید بودجه مناسب برای ساخت آن فراهم شود چون قصد داریم یك پیست حرفه‌ای برای رقابت‌های ریس آماده كنیم كه در سطح فرمول 3 باشد. برای این منظور باید طراحان حرفه‌ای مسیر را از خارج از كشور بیاوریم تا با استاندارد‌های FIA كار كنند.

* ظاهراً تا زمانی كه آن پیست ساخته شود باید با همین پیست فعلی بسازیم. برای این پیست برنامه خاصی ندارید؟

در همین پیست آزادی هم كارهای زیادی می‌شود كرد اما با توجه به اینكه در عمل اینجا اجاره است شاید هزینه‌های زیاد چندان معقول نباشد اما یك سری كارها را برای بهبود وضعیت پیست انجام داده‌ایم و برنامه‌هایی هم برای سال بعد داریم. برای امسال سعی كردیم وضعیت جایگاه تماشاچیان و پیشكسوتان را بهتر كنیم. از طرفی دیگر یك جایگاه مناسب را برای داوران زمان‌گیری در نظر گرفتیم. قبلاً‌ جایگاه این افراد چسبیده به پیست و در خط استارت بود كه همیشه خطر خروج خودرو از مسیر و تصادف با آنها وجود داشت. الان در كنار جایگاه تماشاچیان و در ارتفاع بالا سازه‌ای ساخته‌ایم كه این افراد از خطر دور باشند و از طرف دیگر احاطه كامل روی پیست داشته باشند. برای سال بعد قصد داریم یك تغییر مهم بدهیم و جهت چرخش خودروها در رقابت را از پاد‌ساعتگرد به ساعتگرد كه استاندارد پیست‌های بین‌المللی است برگردانیم. البته این تغییر نیاز به تغییر عادات رانندگان دارد و به همین دلیل یك ماه قبل از اولین مسابقه فصل بعد راننده‌ها باید تمرینات در مسیر جدید را آغاز كنند.

* و همچنان موتور ریس و كارتینگ هم در اینجا برگزار می‌شود؟

تا زمانی كه پیست تخصصی آماده شود ناچاریم با همین وضعیت كنار بیاییم اما هدف اصلی ما در نهایت داشتن پیست‌های اختصاصی برای هر یك از این رشته‌ها است.

* تا آنجا كه می‌دانم غیر از مدیریت پیست جزو مسوولین برگزاری رقابت‌ها هم هستید، در این رابطه راننده‌ها گلایه‌هایی در مورد برگزاری رقابت‌ها داشته و دارند. فكر می‌كنم مطرح كردن آنها می‌تواند جلوی خیلی از شایعات را بگیرد؟

اتفاقاً خود من هم مایل هستم این مسایل مطرح شود تا بتوانیم شفاف‌سازی كنیم.

* یكی از مهمترین گلایه‌ها كه همیشه بعد از هر رقابت دیده می‌شود، اعتراض به تقویت غیرمجاز خودروها است كه به نظر می‌رسد می‌تواند این ورزش را به وضعیت بدی برساند. در این زمینه فدراسیون برای رفع شبهات چه كاری می‌تواند انجام دهد؟

به طور كلی این شكایت رانندگان را قبول دارم. خود ما هم از این وضعیت ناراضی هستیم اما برای مقابله با این پدیده مشكلاتی داریم. ببینید! برای چكاپ موتورها و بررسی اینكه تقویت شده‌اند یا نه، الان در درجه اول با كمك مكانیك‌های با تجربه‌ای كه داریم ناچاریم از صدای موتور و نكاتی مثل این استفاده كنیم اما این روش چندان جوابگو نیست. راه حل درست استفاده از دستگاه مخصوص اندازه‌گیری قدرت موتور است كه آقای كیانی (دبیر فدراسیون) قول داده‌اند در سال آینده این دستگاه را خریداری كنند تا مشكلات ما در این زمینه حل شود. البته الان هم روش‌هایی داریم كه این مساله را حل كنیم. در كلاس‌های GT زمانی كه موتور را برای تقویت باز كرده‌اند باید مكانیك معتمد فدراسیون بالای سر ماشین برود و حجم موتور را اندازه‌گیری كند، چون در این كلاس مساله اصلی حجم موتورها است و سایر مسایل مجاز است. بعد از اندازه‌گیری، سرسیلندر پلمپ می‌شود و تا روز مسابقه باز نخواهد شد. مشكل در كلاس استاندارد است كه موتورها هیچ وقت قبل از رقابت باز نمی‌شوند تا بتوانیم اندازه‌گیری كنیم. البته برای این كلاس‌ها هم راه‌حل‌هایی وجود دارد. مثلاً وقتی در روز مسابقه می‌بینیم یك نفر با اختلاف 300 متر در كلاس استاندارد نفر بعدی را جا می‌گذارد، این امر می‌تواند مشكوك باشد به همین دلیل بعد از مسابقه فدراسیون این حق را دارد كه موتور خودروها را باز كند. البته اگر راننده‌ها هم نسبت به خودروهای دیگران اعتراض داشته باشند رسیدگی می‌كنیم. با همه اینها ممكن است مواردی از دستمان در برود ولی اگر دستگاه لازم را سال آینده داشته باشیم غیر از اینكه مشكلات كلاس آزاد به طور كامل حل می‌شود می‌توانیم روی كلاس‌بندی‌ها هم نظارت كنیم.

* مشكل زمان‌گیری‌ها هم مورد اعتراض است، به نظرم تا زمانی كه سیستم زمان‌گیری‌ها دستی است این اعتراض‌ها پایانی ندارد چون در نهایت هیچ یك از طرفین نمی‌توانند حرف خود را ثابت كنند. این مشكل را چگونه حل می‌كنید؟

این مساله را هم قبول داریم. البته داوران ما تمام تلاش خود را می‌كنند تا این حرف و حدیث‌ها به حداقل برسد اما سیستم‌های دستی همیشه این مسایل را دارد. البته به ما قول‌هایی داده‌اند كه سال بعد سیستم‌های الكترونیكی جای زمان‌گیری دستی را بگیرد كه مشكلات ما هم حل خواهد شد.

* یكی از گلایه‌های دیگر راننده‌ها، این است كه می‌گویند به آنها اجازه داده نمی‌شود در روز مسابقه با خود همراه بیاورند تا در صورت لزوم بتوانند مشكلات جزئی ماشین را حل كنند. قانون فدراسیون در این رابطه چه می‌گوید؟

به نظرم این گلایه و تقاضای راننده‌ها قابل قبول نیست. ببینید! در هفته راننده‌ها دو روز فرصت تمرین دارند. در هفته قبل از برگزاری رقابت هم تمام هفته می‌توانند تمرین كنند و اگر لازم شد موتور را ستاپ كنند و ... برای همین منطقی نیست كه روز رقابت هم بخواهند به این بهانه كه باید بر روی ماشین‌كاری انجام شود با خود همراه بیاورند. البته در كلاس‌های GT اجازه دادیم یك نفر به عنوان مكانیك با راننده‌ها همراه باشد چون حساب این خودروها از كلاس استاندارد جدا است. اگر قرار باشد هر یك از راننده‌ها چند نفر را همراه بیاورند ممكن است برای بقیه مشكل‌ساز شود چون هر كس باید مراقب خودروی خود باشد، چون ممكن است نفرات متفرقه به بخش‌های حساس خودرو آسیب برسانند.

حالا بعضی از نفرات كلاس GT كارتی را كه برای مكانیك آنها برای ورود به پیست صادر شده را به دوستانشان می‌دهند و در روز مسابقه توقع دارند برای مكانیك كارت جدا صادر شود. این مشكلات باعث شده انرژی ما بیشتر بیرون پیست گرفته شود. من از با تجربه‌ها انتظار دارم در این راه الگوی جوان‌ترها باشند. باید به سمتی حركت كنیم كه اول هفته برنامه كل هفته چه در رابطه با مسابقه و چه رابطه با تمرینات مشخص باشد. ما تلاشمان را می‌كنیم اما بچه‌ها هم باید همراهی كنند. چه در زمینه ثبت‌نام و چه در نظم نفرات بیرون پیست. بچه‌ها توقع دارند تا لحظه زمان‌گیری پنج‌شنبه ثبت نام باز باشد. عده‌ای هم با مدارك ناقص برای ثبت‌نام می‌آیند. ما به دنبال منظم‌كردن تمام كارها هستیم هر چند در این راه ممكن است عده‌ای از دوستان از ما دلخور شوند اما باید به سمت استانداردهای بین‌المللی حركت كنیم.

مطالب گذشته

واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا در گرو تعیین گروه
فیات دو هفته خودرو تولید نمی كند
فروش هشت مدل از محصولات تویوتا در امریکا ممنوع شد
تولید هشت هزار دستگاه سمند در سایت ونزوئلا
مروری بر فروش و پیش فروش ویژه سایپا دیزل به مناسبت دهه فجر
Nissan GT-R
مدیر عامل جدید جنرال موتورز
افزایش 43 درصدی مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی خودروها
تغییر تاریخ مسابقات اتومبیلرانی سرعت ایران
برنامه تویوتا برای افزایش میزان فروش
حضور فعال زامیاد در نمایشگاه خودرو اصفهان
فولادگر: نمایشگاه اصفهان آوردگاه صنعت خودروسازی
بازدید رئیس جمهور موریتانی از ایران خودرو
جدیدترین قیمت خودرو سواری در بازار (سری 1)
ارزیابی امدادخودرو سایپا برای دریافت جایزه تعالی سازمانی
تغییر چهره لامبورگینی مورسیه لاگو
درخواست موریتانی برای خرید 750 خودرو از ایران خودرو (خبر خودرو ؛ ایران خودرو)
اعضای گروه تخصصی خودرو منصوب شدند (خبر خودرو)
«آلتیما» در تقابل با «بنز C350» (خواندنی از دنیای خودرو)
تعمیر رایگان خودروهای معیوب تویوتا (خبر خودرو)
وانت شوکای زامیاد مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک شد (خبر خودرو)
عکس های اتومبیل Mercedes Benz CL-Class W216 محصول 2008 (تصاویر خودرو)
2010 Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir (تصاویر خودرو)
جدال لامبورگینی رونتون 2008 با جت جنگنده تورنادو ! (فنی مهندسی ؛ خواندنی)
برترین موتورهای سال 2010 (خواندنی ؛ فنی مهندسی)
مصاحبه با نیما شاهرخ‌شاهی ؛شوماخر یا فراری؟ مساله‌ این است (خواندنی از دنیای خودر)
مرسدس بنز مک لارن SLR 722 GT (فنی مهندسی)
مزدا 3 ایران
هیوندای سانتافه جی ال اس 2007
هیوندای آزرا

Google Pagerank m�r�s, keresooptimaliz�l�s آرشیو ماهانه
بهمن 1388
دی 1388
نظر سنجی
+ کدوم تیم طرفدار بیشتری داره ؟
-
-
-
-
آمار كلی وبلاگ
نویسندگان morteza

آمار وبلاگ بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
بازدید های این ماه :
بازدید های ماه قبل :
کل بازدید ها :
تعداد کل مطالب :

اطلاعات بیشتر
صفحات جانبی
[cb:extrapage_title],

Copy Right 2010
Theme Design By Bia2Clip.Org Group Designer