تبلیغات
دنیای خودرو

.:. امروز :
   
 
آرشیو موضوعی
پیوندها
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
لیگ برتر والیبال
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
عکسهای هالیوودی
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
ویرانه ی دل
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
دنیای خودرو
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
خرید و فروش حواله خودرو
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
عکس--دانلود--موزیک
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
ایستگاه دانایی
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
بررسی مسائل سیاسی و فرهنگی
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
بهترین سایت دانلود نرم افزار های روزدنیا
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
عشق آسمانی
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
ترفندستان
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
دنیای خودرو
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
ترفند کامپیوتر
دانلود کلیپ موبایل
عکس های کمیاب
تفریحی,سرگرمی,لطیفه
بهترین ترفند ها وآموزشها
امكانات
ابر برچسب ها
کمپانی پورشه , عکس ماشین , كیفیت , اسپرت , مرسدس اس ال , سواری , كمپانی , پورشه , خودرو , EFI , چرخ , خودروهای خارجی , کمپانی , بی ام و , خارجی , اس ال , پورشه باکستر , آئودی , لندروور , چهارچرخ , تصاویر خودرو , ماشین , porsche , فولكس‌واگن , مصرف , عکس , مرسدس , سیمکای آلمان , خبر خودرو , ب‌ام‌و ,

تبلیغات



با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطلب بدهید . Bookmark and Share
ارقامی كه سر به فلك می‌زنند (خواندنی از دنیای خودرو)
موضوع مطلب : خواندنی از دنیای خودرو  ،

دنیای‌خودرو- مهندس بابك وفایی: كاماروی 50 میلیونی، موستانگ 40 میلیونی‌ و ... . اینها تنها بخشی از قیمت‌هایی است كه این روزها بر روی خودروهای ماسل و كلاسیك‌ها گذاشته می‌شود. اما چه شد كه ناگهان قیمت‌ها به این شدت افزایش یافت و خودرویی كه تا چندی پیش با قیمت زیر پنج میلیون تومان خرید و فروش می شد، این روزها قیمت‌های بالای 10 میلیون تومان را هم به خود می‌بیند، آن هم در شرایطی كه هر روز خبری مبنی بر ممانعت از تردد این خودروها، ابطال كارت سوخت، جلوگیری از شماره‌گذاری و ... به گوش می‌رسد، عواملی كه هر یك به تنهایی می‌توانند بازار این مدل‌ها را به كسادی بكشانند و موجب سقوط قیمت‌ها شوند. آیا عواملی غیر از عرضه اندك و تقاضای بالا در این میان نقش دارند؟ آیا امیدی به كاهش قیمت‌ها در آینده نزدیك است.

زمانی نه چندان دور اتومبیل‌های قدیمی در ردیف اتومبیل‌های ارزان قیمت بازار رده‌بندی می‌شدند و با شروع طرح اسقاط اتومبیل‌های فرسوده تعداد بسیاری از این اتومبیل‌ها به اولین هدف‌های این طرح تبدیل شدند. اما با کمال تعجب شاهد بودیم همزمان با اجرایی‌شدن طرح از رده خارج‌كردن خودروهای فرسوده ناگهان این مدل‌های قدیمی كه تا مدتی قبل از آن به چشم یك خودروی از رده خارج به آنها نگاه می‌شد چنان دچار جهش قیمتی چشمگیری شدند كه این روزها خرید و فروش ماسل‌های آمریكایی به مبلغ 50 میلیون تومان هم چندان عجیب نیست.

اما این افزایش قیمت چه دلایلی دارد و چگونه در شرایطی كه هر روز مانعی جدید بر سر راه تردد و نگهداری این خودروها ایجاد می‌شود،‌ همچنان شاهد افزایش قیمت آنها هستیم؟ این امر در حالی اتفاق می‌افتد كه این خودروها غیر از هزینه خرید، هزینه‌های نگهداری بالایی هم دارند و نمی‌توان مانند یک خودرو روز از آنها به صورت روزمره استفاده كرد و به قول یكی از دوستان این اتومبیل‌ها، به ازای هر یك ساعت سواری برای نگهداری در وضعیت مناسب نیازمند 10 ساعت رسیدگی هستند. اینها در كنار هزینه قطعات یدكی و تزئینی كه این روزها سر به فلك می‌زند باعث شده مالكیت این خودروها بسیار پر هزینه و زمان بر ‌باشد كه این عوامل وقتی در كنار افزایش قیمت‌ها قرار می‌گیرند این سئوال را مطرح می‌كنند كه چه عواملی باعث افزایش قیمت‌ها شده و چگونه است كه عده‌ای با تمام این عوامل بازدارنده حاضر به خرید این خودروها می‌شوند؟

از كلوپ‌ها تا سقف زدن كلاسیك‌ها

همان‌گونه كه در شماره‌های گذشته اشاره كردیم یكی از عوامل بالا رفتن قیمت این خودروها، فعالیت‌ها كلوپ‌ها است چرا كه این كلوپ‌ها با در چشم قرار دادن این خودروها باعث جلب توجه عمومی و در نتیجه افزایش علاقه‌مندی به این خودروها می‌شوند كه حاصل آن افزایش تقاضا برای خرید و بالا رفتن قیمت‌ها است، اما در میان اعضای این كلوپ‌ها هم گاهی عده‌ای با انگیزه كسب سود بیشتر اقدام به خرید و فروش خودروها با قیمت‌های بالا میان عده‌ای محدود می‌كنند كه این امر باعث افزایش كاذب قیمت‌ها می‌شود.

در این میان زمانی كه عده‌ای از مالكان دور هم جمع می‌شوند شرایطی پیش می‌آید كه با شنیدن رقم‌های بالایی كه برای خرید و فروش خودروها پرداخت می‌شود، هر یك از اعضاء با بررسی و مقایسه خودرو خود با خودروی به فروش رفته، اقدام به قیمت گذاری جدید می‌كنند كه این امر هم در نهایت باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

در كنار این عوامل بسیاری معتقدند جوی كه پس از اجرای طرح خروج خودروهای فرسوده به وجود آمد باعث شد با كم شدن تعداد مدل‌های كلاسیك بر ارزش این خودروها اضافه شود، هر چند در بسیاری از مدل‌ها تعداد خودروهای خارج شده آنقدر نبود كه بتواند تاثیر چندانی بر روی قیمت‌ها داشته باشد اما در این مدل‌ها هم جو حاصل از این طرح باعث بالا رفتن قیمت‌ها شد.

برای بررسی تاثیر كلوپ‌ها بر این افزایش قیمت و سایر عوامل موثر به سراغ دكتر علوی‌زاده مدیر كلوپ خودروهای عضلانی ایران (ایران ماسل کار) رفتیم. این كلوپ جزو با سابقه‌ترین كلوپ‌های اتومبیل ایران به شکل امروزی آن و پایه گذار همایش‌های دوره‌ای این خودروها به شکلی که امروزه به مناسبت‌های مختلف شاهد برپایی آنها هستیم، بوده است.

علوی‌زاده مدیر این كلوپ در رابطه با تاثیر اجرای طرح از رده خارج كردن خودروهای فرسوده بر افزایش قیمت این اتومبیل‌ها گفت: «اجرای این طرح با کاستن از تعداد این خودروها و همین طور حذف اتومبیل‌های واقعاً از بین رفته، باعث افزایش قیمت ماشین‌هایی كه باقی مانده بودند شد و همین افزایش قیمت سبب شد عده ای ماشین‌های در انبار مانده را بیرون بیاورند. از طرف دیگر ورود عده‌ای دلال به این عرصه در نهایت بازار سیاه این مدل‌ها را سبب شد. اسقاط تعداد زیادی از خودروهایی مانند آریا سبب شد تا نمونه‌هایی که تا دو سال قبل به آنها به چشم یك اتومبیل ارزان قیمت نگاه می‌شد، شاهد افزایش قیمت‌های عجیبی باشند.»

البته او عوامل مهمترین از اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده را در این افزایش قیمت موثر می‌داند. وی می‌گوید: «یکی از علل این افزایش قیمت‌ها را باید در علاقه بعضی از جوانان عاشق سرعت جست‌وجو کرد. این قشر که به اتومبیل تنها به چشم وسیله‌ای برای تفخر و برتری‌جویی‌های خیابانی نگاه می‌کنند با دیدن اتومبیل‌هایی که به نظر آنها قدیمی اما پر قدرت و به راحتی آنها را در این نبردهای خیابانی مغلوب می‌کردند با ورود به بازار این خودروها و پرداخت مبالغ عجیب برای این خودروها یکی از علل مهم این افزایش قیمت‌ها بودند. از طرف دیگر باید پذیرفت که یکی از علل مهم پرداخت رقم‌های نجومی برای خودروهای متفاوت و گران قیمت نیاز انسان‌ها به دیده شدن است و چهره متفاوت و مهیج این اتومبیل‌ها خود به راحتی ارضاکننده این نیاز و یکی از علل توجه عمومی به این ماشین‌ها بوده است.» البته علوی زاده این اقبال عمومی به این مدل‌ها را همانند یک شمشیر دو دم می‌داند که می‌تواند برای خود این اتومبیل‌ها هم شدیداً مهلک باشد. چرا که هجوم این عده که نه اطلاع چندانی از نحوه صحیح نگهداری و استفاده از این اتومبیل‌ها را دارند و نه اصولاً علاقه‌ای به این‌گونه فعالیت‌ها، سبب می‌شود که به رغم پرداخت رضایت‌مندانه مبالغ اولیه گزاف برای خرید آنها، پس از روبه‌رو شدن با دردسرهای فراوان نگهداری این ماشین‌ها یا آنها را به قیمت پایین بفروشند و یا در گوشه پاركینگ رها کنند.

البته او تاثیر كلوپ‌ها را هم در امر افزایش قیمت برندهای خاص زیاد می‌داند و حتی به طنز خودش را در افزایش قیمت ترانس‌ام‌ها مقصر می‌داند.«آن زمان كه كلوپ Iran trans AM شروع به فعالیت کرد كامارو در مقایسه با پونتیاك به علت کم هزینه‌تر بودن نگهداری و ارزان‌تر بودن قطعات بیشتر مورد توجه خریداران بود اما فعالیت‌های این کلوپ و برپایی گردهمایی‌های اختصاصی پونتیاک‌سواران که درحقیقت اولین گردهمایی‌ها از این نوع در ایران بود سبب ایجاد یک فاصله شخصیتی مشخص بین پونتیاک و کامارو در بین طرفداران اتومبیل‌های امریکایی شد.»

او معتقد است: «باید دیدگاهمان نسبت به مدل‌های كلاسیك و ماسل‌ها تغییر كند. این خودروها وسیله نقلیه‌ای برای استفاده روزمره نیستند و تنها کسانی به سمت آنها بروند که توانایی مالی و فنی و عشق کافی به نگهداری این اتومبیل‌ها داشته باشند. در غیر این صورت دوران ماه عسل طولانی با این اتومبیل نخواهند داشت.»

در كنار افزایش قیمت خودروها، شاهد افزایش دستمزدها و هزینه قطعات هم هستیم، امری كه خود می‌تواند دلیلی مضاعف برای افزایش قیمت خودروها باشد. در این رابطه به سراغ شهرام‌ نظری، یكی از نقاشان با سابقه خودروهای كلاسیك رفتیم تا علت رقم‌های هنگفتی كه گاهی برای كار بر روی خودروها گرفته می‌شود را جویا شویم.

نظر مهمترین علت این امر را زمان‌بر بودن كار روی این خودروها می‌داند. وی می‌گوید: «این ماشین‌ها كار زیادی برای صافكاری و رنگ دارند چون اكثراً قبلاً چند بار تصادف كرده‌اند و به صورت غیراصولی صافكاری شده‌اند. به خاطر همین مسایل گاهی تا شش ماه هم خودرو در مغازه می‌ماند، زمانی که می‌تواند صرف رنگ‌آمیزی کامل چند خودروی کم زحمت‌تر شود و همین افزایش مدت اشغال كارگاه می‌شود. البته این یك طرف مشكل است. از طرف دیگر این روزها كارگری كه تخصص كار بر روی این ماشین‌ها را داشته باشد كم است. این ماشین‌ها تكنیك‌های خاصی دارند كه از عهده هر كسی برنمی‌آید» در كنار افزایش دستمزدها قیمت قطعات یدكی و تزیینی هم به شدت بالا رفته است.

نظر در این رابطه می‌گوید: « وارد کردن قطعات اصلی به ایران بسیار هزینه بر هستند و از طرفی دیگر در خارج از كشور نیز قیمت قطعات تا حدودی با افزایش روبه‌رو شده البته این افزایش در ایران خیلی شدیدتر است. زه‌ بنزهای 107 را تا شش سال پیش 120 هزار تومان می‌خریدیم اما امروز یك میلیون تومان قیمت دارند. ما هم این قطعات را گران می‌خریم و قیمت خودرویی كه این قطعات را روی آن می‌بندیم بالا می‌رود.

در رابطه با افزایش قیمت ها، هادی نیك‌پور كه علاوه بر امور تبلیغاتی در زمینه بازسازی خودروها هم دستی دارد، می‌گوید: «بخشی از افزایش قیمت‌ها ناشی از خروج تعدادی از مدل‌ها بود اما دلیل اصلی به نظر من فعالیت دلال‌های خودرو است كه برای سود بیشتر قیمت‌ها را بالا برده‌اند. البته در بین ماشین‌ها هم قیمت همه آنها به یك میزان بالا نرفته. مثلاً در میان انواع مدل‌های موستانگ هنوز قیمت مدلی مثل مك‌وان درحد معقول باقی مانده است».

نیك‌پور ركود حاصل از این افزایش قیمت را تایید می‌كند، اما معتقد است خودروهایی با قیمت‌های پایین هم هنوز در بازار وجود دارد اما مدل‌هایی كه قیمت‌های بالا دارند شرایط خاص دارد. در نهایت نیك‌پور در مورد روند آینده قیمت‌ها معتقد است قیمت‌ها در آینده باز هم افزایش خواهد یافت و این ركود نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

البته او معتقد است: «قیمت‌های بالا الزاماً به معنی خرید و فروش با قیمت‌های بالا نیست و بسیاری از خریداران با توجه به اینكه نیاز مالی ندارند حاضر نمی‌شوند خودرو را به هیچ عنوان با قیمت پایین بفروشند. البته در یكی دو سال اخیر اتفاق دیگری هم افتاده كه قیمت‌ها را به شكل كاذب بالا برده است.

عده‌ای ماشین‌ها را بین خودشان دست به دست می‌فروشند. شاید اصلاً رقمی هم رد و بدل نشود اما هر بار قیمت ماشین بالا می‌رود. در این شرایط خریداران و فروشندگان بیرون این بازی هم وقتی قیمت‌ها را می‌بینند با قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌كنند و قیمت نرم ماشین بالا می‌رود».

او تاثیر نمایشگاه‌ها را در افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد می‌داند اما معتقد است كاركرد كلوپ‌ها هنوز آنقدر سازمان یافته نیست كه توانسته باشد آنقدر تاثیرگذار باشند.

در نهایت برای جمع‌بندی موضوع به سراغ دكتر رامین صالح‌خو رییس كمیته كلاسیك فدراسیون اتومبیلرانی رفتیم. او یكی از مهمترین دلایل را افزایش توجه عمومی به خودروهای كلاسیك می‌داند و معتقد است موج این گرانی از خارج از كشور آغاز شده است.

«از سال 2004 به بعد در آمریكا و اروپا هم شاهد این افزایش قیمت‌ها بودیم. علت آن است كه بسیاری از افراد كه دوران كودكی و نوجوانی خود را در دهه60 و 70 میلادی گذراند‌ه‌اند، در حال حاضر به سنی رسیده‌اند كه می‌توانستند در كنار خودروی روزمره خود یك مدل كلاسیك را هم خریداری كنند كه این مدل معمولاً مدلی بوده كه در دوران كودكی و نوجوانی از آن خاطره داشته‌اند. به همین دلیل تقاضا برای این خودروها بالا رفت و به دنبال آن قیمت‌ها هم افزایش پیدا كرد».

اما حكایت این افزایش قیمت در ایران اندكی متفاوت است. در ایران گروهی با مشاهده افزایش قیمت این خودروها، با نیت سرمایه‌گذاری به سراغ آنها رفتند كه این خود به شدت تقاضا افزود.

از طرف دیگر قانون عرضه و تقاضا هم مطرح است. تقاضای این خودروها رو به افزایش اما عرضه به عللی چون اسقاط بخشی از ماشین‌ها وعدم تمایل بعضی از مالكان به فروش،رو به کاهش است كه در نهایت سبب بالا رفتن قیمت‌ها شده است، هر چند صالح‌خو بیشتر به اثر روانی طرح خروج خودروهای فرسوده معتقد است و تعداد خودروهای خاص خارج شده را آنقدر زیاد نمی‌داند كه بر روی قیمت‌ها تاثیر داشته باشد.

صالح‌خو معتقد است: «برای نسل جوان این خودروها جاذبه دارد. آنها می‌بینند با پولی كه برای یك ماشین روز می‌پردازند می‌توانند یك ماسل آمریكایی بخرند كه قطعاً بیشتر در چشم است. به همین دلیل جذب این مدل‌ها می‌شوند».

با توجه به آنكه در خارج از كشور هم محدودیت برای عرضه به رغم بیشتر بودن تعداد این مدل‌ها وجود دارد، قیمت‌گذاری آنها در سایر كشورها موضوع سوال بعدی ما بود.

صالح‌خو گفت: «در خارج از كشور در سال چند مزایده مهم برگزار می‌شود كه قیمت خودروها از این مزایده به دست می‌آید. قیمت‌هایی كه نشریات هم اعلام می‌كنند براساس قیمت میانگین این حراجی‌ها است. در حال حاضر با توجه به دسترسی ایرانیان به اینترنت این قیمت ها به كشورمان هم می رسد. اما اینجا هم قانون عرضه و تقاضا وجود دارد. در آمریكا كوروت 75 حدود 10 هزار دلار قیمت دارد اما در ایران بالای 25 میلیون تومان خرید و فروش می شود. ».

امیدی به كاهش قیمت‌ها نیست

در مجموع به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت‌ها در آینده نزدیك متوقف نخواهد شد چرا كه بازار روز به روز برای این مدل‌ها تشنه‌تر می‌شود و از طرف دیگر با گسترش گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌ها و در دید قرار گرفتن این مدل‌ها مالكان فعلی هم بیش از پیش به ارزش این خودروها پی می‌برند. با توجه به محدودیت تعداد این خودروها در ایران شاید یك راه حل عملی، آزادسازی ورود خودروهای كلاسیك به كشور باشد.

در صورت آزادسازی ورود این خودروها می‌توان مدل‌های موجود در كشورهای همسایه را كه نیاز به بازسازی دارند وارد كشور كرد و در داخل كشور اقدام به بازسازی آنها كرد كه با توجه به مهارت بازساز‌های ایرانی، نتیجه كار به گونه ای خواهد بود می‌تواند نیاز بازار داخلی را تامین كند. امری كه به نظر می‌رسد به این زودی‌ها محقق نشود.

ارسال شده توسط : morteza در دوشنبه 5 بهمن 1388 | نظرات ()
برچسب ها : خواندنی ، دنیای خودرو ، كاماروی ، موستانگ ، آئودی ، مرسدس ، كیفیت ، سواری ، اسپرت ، لندروور ، چهارچرخ ، فولكس‌واگن ، كمپانی ، مصرف ، EFI ، ب‌ام‌و ، خارجی ، خودروهای خارجی ، ؛بیوگرافی ، ؛بیوگرافی خودروهای خارجی ، porsche boxster ، porsche ، Boxster ، کمپانی ، هارم لاگا ، ی ، پورشه باکستر ، سیمکای آلمان ، پورشه ، مرسدس اس ال ، اس ال ، بی ام و ، کمپانی پورشه ، چرخ ، ماشین ، عکس ، عکس ماشین ، تصاویر خودرو ، Viper ، Dodge ، پوسترهای زیبای ، F-CELL ، Roadster ، BMW Concept ، Concept ، گالری عکس ، عکس خاص ، فورد ، فورد موستانگ ، Ford ، Ford mustang ، super snake ، GT ، روسو ، فراری Ferrari ، Ferrari ، هندا جاز ، Honda Jazz ، کمپانی مرسدس بنز ،
مطالب گذشته

واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا در گرو تعیین گروه
فیات دو هفته خودرو تولید نمی كند
فروش هشت مدل از محصولات تویوتا در امریکا ممنوع شد
تولید هشت هزار دستگاه سمند در سایت ونزوئلا
مروری بر فروش و پیش فروش ویژه سایپا دیزل به مناسبت دهه فجر
Nissan GT-R
مدیر عامل جدید جنرال موتورز
افزایش 43 درصدی مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی خودروها
تغییر تاریخ مسابقات اتومبیلرانی سرعت ایران
برنامه تویوتا برای افزایش میزان فروش
حضور فعال زامیاد در نمایشگاه خودرو اصفهان
فولادگر: نمایشگاه اصفهان آوردگاه صنعت خودروسازی
بازدید رئیس جمهور موریتانی از ایران خودرو
جدیدترین قیمت خودرو سواری در بازار (سری 1)
ارزیابی امدادخودرو سایپا برای دریافت جایزه تعالی سازمانی
تغییر چهره لامبورگینی مورسیه لاگو
درخواست موریتانی برای خرید 750 خودرو از ایران خودرو (خبر خودرو ؛ ایران خودرو)
اعضای گروه تخصصی خودرو منصوب شدند (خبر خودرو)
«آلتیما» در تقابل با «بنز C350» (خواندنی از دنیای خودرو)
تعمیر رایگان خودروهای معیوب تویوتا (خبر خودرو)
وانت شوکای زامیاد مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک شد (خبر خودرو)
عکس های اتومبیل Mercedes Benz CL-Class W216 محصول 2008 (تصاویر خودرو)
2010 Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir (تصاویر خودرو)
جدال لامبورگینی رونتون 2008 با جت جنگنده تورنادو ! (فنی مهندسی ؛ خواندنی)
برترین موتورهای سال 2010 (خواندنی ؛ فنی مهندسی)
مصاحبه با نیما شاهرخ‌شاهی ؛شوماخر یا فراری؟ مساله‌ این است (خواندنی از دنیای خودر)
مرسدس بنز مک لارن SLR 722 GT (فنی مهندسی)
مزدا 3 ایران
هیوندای سانتافه جی ال اس 2007
هیوندای آزرا

Google Pagerank m�r�s, keresooptimaliz�l�s آرشیو ماهانه
بهمن 1388
دی 1388
نظر سنجی
+ کدوم تیم طرفدار بیشتری داره ؟
-
-
-
-
آمار كلی وبلاگ
نویسندگان morteza

آمار وبلاگ بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
بازدید های این ماه :
بازدید های ماه قبل :
کل بازدید ها :
تعداد کل مطالب :

اطلاعات بیشتر
صفحات جانبی
[cb:extrapage_title],

Copy Right 2010
Theme Design By Bia2Clip.Org Group Designer